1985 Updated 28 juni 2009
Datum:
27 mei 1985

Acts: Gaga, Jason & The Scorchers, Chris Rea, China Crisis, Yngwie Malmsteen, Stranglers, King, Steel Pulse.

Locatie: Burg. Damensportpark Geleen

Entree: 40,00 (voorverkoop 35,00 )

Weer: drukkend en zonnig

Toeschouwers: 15.000

Presentatie: Jan Smeets

BELANGRIJKE OPROEP!!!
Heb jij als pinkpopbezoeker mooie foto's gemaakt van de bands en artiesten,
en wil jij dat deze vereeuwigd worden op deze website verzoek ik je om op te nemen
BELANGRIJKE OPROEP!!!


Programma:
11.00-11.45 Gaga Podium links
11.00-11.45 Jason & The Scorchers Podium rechts
12.00-13.00 Chris Rea Podium links
13.15-14.15 China Crisis Podium rechts
14.45-15.45 Yngwie Malmsteen Podium links
16.15-17.15 The Stranglers Podium rechts
17.45-18.45 King Podium links
19.15-20.15 Steel Pulse Podium rechts

Programmawijzigingen in samenstelling en volgorde zijn voorbehouden. (achteraf dus niet meer)
De pauzemuziek wordt verzorgd door John Peel en Jeroen Soer, pinkpop gaat onder alle weeromstandigheden door.

Chris Rea Het festivalterrein is geopend vanaf 9.00 uur en aan de dagkassa kun je al vanaf 8.30 uur eventueel je laatste kans benutten om een kaartje te kopen.

Op het festivalterrein kan je drinken en eten. Brand bier en Hero frisdranken zijn verkrijgbaar voor bonnen die dit jaar geen fl.1 ,75 maar fl. 2,00 kosten, te koop bij de speciale bonnenkassa's. Deze kassa's staan opgesteld bij de drank-units en rechts van het podium.

Chris Rea Bier en fris wordt geschonken in plastic bekertjes die weer passen in de bijhorende bekerdragers. De dragers zijn handig bij een grote bestelling en helaas verkrijgbaar tegen inlevering van een consumptiebon. Alle andere drank- en eetprodukten worden tegen contante betaling verstrekt.

Betaal zo mogelijk met gepast geld en nooit meer dan de officiële prijslijsten aangeven. Het voedselpakket is niet beperkt tot frites en frikadel en alle eetwaren staan onder permanent toezicht van de Keuringsdienst voor Waren.
(Bron: OOR special 1985 Foto's Chris Rea: Mario Tenk)

Stranglers
"De enige constante factor in de populaire muziek is de beknopt gestruktureerde song met een begin, een eind en een pakkend refrein. Dat is wat je onthouodt, en dat maakt het populair. Hugh Cornwell, zanger en gitarist van The Stranglers kan het weten. De schrijver van No More Heroes en Something Better Change maakt na tien jaar zelf deel uit van het pop-establishment. De nietsontziende orgelpunk uit de begindagen maakte plaats voor verantwoorde hitparadedeunen, en de non-muzikanten van weleer noemen zich nu auditieve beeldhouwers.
Bij The Stranglers valt zeker het geluid van The Doors en The Velvet Underground te bespeuren, maar met de intrede van de synthesizer maakte de simpele drie-akkoorden-punk plaats voor een subtielere aanpak. Bekende hitsingles als The European Female en Golden Brown zijn illustratief voor de kentering van punk naar softe en glad geproduceerde consumptiepop. Zo zijn ook Skin Deep en No Mercy ontstaan
(Bron: OOR special 1985)

Bij de Stranglers mag het publiek naar toegiften fluiten. En dat doet het ook. Het hagelt appels, peren en zuidvruchten op het podium. Organisator Jan Smeets komt om begrip smeken en stelt voor dat het publiek stante pede naar Londen afreist om daar wraak te nemen op deze vervelende etters van de hedendaagse popmuziek...
(Bron: Humo 6-1985)

Yngwie Malmsteen Yngwie Malmsteen Grote Prijs-winnaars Gaga, met Urban Squad leden René van Barneveld en Silvano Matadin in de gelederen, zijn in hun element met een Nederlandse cocktail van funk, rock en veel Afrikaans. Van Afrika naar Nashville is een kleine stap want de veel te vroeg geprogrammeerde Jason & The Scorchers laten een verpletterende indruk achter met hun als hardrock vermomde country & western.

Chris Rea's sfeervolle kwaliteitspop werkt daarna in de verzengende zon als auditief alternatief voor valium en dient dan ook enkel als achtergrondmuziek voor het massaal zonnebadend publiek. China Crisis blijkt zowaar meer te zijn dan producent van vluchtige popdeuntjes en het pretentieuze optreden van Yngwie Malmsteen verzandt in eindeloos gepiel op de vierkante meter.

The Stranglers zijn weliswaar goed op dreef maar verlaten plotsklaps na een korte set het podium. Het sterk visueel ingestelde King van MTV-presentator Paul King kan er met haar wegwerppop samengesteld uit rock, funk en ska maar nipt mee door terwijl de act van reggaegroep Steel Pulse met als blikvanger David Hinds, alsnog voor een hoogtepunt zorgt.
Klik
hier voor foto's van King door Hilco Arendshorst
(Bron: 25 jaar Pinkpop / Foto's Yngwie Malmsteen: Mario Tenk)

Smeets: "Ik heb vanaf 1979, toen de kreet 'op naar de 100.000' werd geslaakt en er werd geroepen dat er eigenlijk maar naar een nog groter terrein moest worden uitgekeken, al gezegd: zonder mij"...
(Bron: Limburgs Dagblad 30-05-1985)

Het programma faalde echter compleet: slechts 15.000 toeschouwers vonden de weg naar het sportpark in Geleen. Het is duidelijk dat Smeets de neergaande curve die het festival de laatste jaren vertoonde niet meer heeft kunnen ombuigen. Pinkpop 1985 ontgoochelde niet alleen qua opkomst. Ook de artistieke prestaties bleven bij enkele bands beneden alle niveau...
(Bron: Backstage 7-1985)

Het zou best eens kunnen dat dit de laatste Pinkpop is geweest, warmee dan een eind is gekomen aan een fraaie Limburgse traditie. Waarschijnlijk trekken alleen de superfestivals, die zonder met de ogen te knipperen een half miljoen voor een band kunnen uittrekken, nog voldoende gekken die een dag op een grazige weide willen doorbrengen (red. Hoezo gekken..??? kijk eens naar 2000 en verder)
(Bron: Brabants Dagblad 29-05-1985)

"Deze editie heeft zo'n 400.000 gulden aan bands gekost. Ik had ook een miljoen kunnen investeren. Dan zouden er misschien ook wel weer 50.000 bezoekers zijn gekomen. Maar dat is niet het uitgangspunt van Pinkpop"...
(Bron: Jan Smeets in Arnhemse Courant 01-06-1985)

De vraag drong zich op of een opzet als die van Pinkpop met een brede en bovendien zwakke programmering nog in deze tijd past. Het geloof in een homogene jongerencultuur uit het hippie-tijdperk toen Pinkpop ontstond bestaat al lang niet meer. Het publiek is in verschillende subcultuurtjes uiteengevallen...
(Bron: Volkskrant 28-05-1985)

Mocht Pinkpop volgend jaar nog een keer plaatsvinden, dan denkt Smeets aan kleinere bezoekersaantallen, het werken met minder podia en minder dure artiesten. "Om opnieuw te gaan concurreren met andere festivals is in ieder geval complete nonsens. Natuurlijk doet het me pijn als Pinkpop definitief verdwijnt. Het is tenslotte jarenlang mijn grootste hobby geweest"...
(Bron: De Stem 09-08-1985)

Het is inmiddels een publiek geheim dat Herman Shueremans van het dubbelfestival Torhout/Werchter kosten noch moeite spaart om acts waar andere organisatoren maanden achterna zitten, in één klap met een dikke geldbuidel weg te kapen. Zie U2 (1981), dat wel oren had naar een heroptreden in Geleen, maar onder druk van het eigen management gedwongen werd te kiezen voor de francs van Schueremans, en passant een bedrag toucherend dat al het totale Pinkpop-programma-budget verre overschrijdt...
(Bron: Limburgs Dagblad 30-05-1985)