2002 Updated 31 oktober 2005

Datum: 18-20 mei 2002
Acts: Zie programma
Locatie: Megaland Landgraaf

Entree: 3 dagen met camping kost dit jaar € 89. Pinkstermaandag kost € 55.,00
Weer: zaterdag: droog, af en toe een buitje,
Toeschouwers: 63.345
Presentatie: De Vliegende Panters, Marco Roelofs, Isabelle Brinkman en Dolf Jansen

Klik hier voor de suggesties van bezoekers...voor de bekendmaking van het programma

Recencies zaterdag      Recencies zondag      Recencies maandag      Op deze pagina vindt je een tabel met alle artiesten die ooit op Pinkpop hebben opgetreden.

Rammstein wilde niet op TV
Het optreden van de Duitse metalformatie Rammstein, de afsluitende act op Pinkpop 2002, mocht op verzoek van de heren niet rechtstreeks worden uitgezonden op nederland 3. De Rammsteiners vonden dat hun fans voor dit spectaculaire concert moesten betalen, en liefhebbers die thuis waren gebleven, geen recht van kijken hadden. "Fernseh-Verbot" werd dit ook wel genoemd. Er mocht zelfs niet eens gefilmd worden.

Net zoals vorig jaar gebeurd is met de show van Limp Bizkit. De Nederlandse Platenmaatschappij Universal heeft nog een goed woordje gedaan, maar dat was niet goed genoeg voor die Herren. Ze waren ook bang voor de zogenaamde Bootlegs die als zoete broodjes voor veel geld onder de toon- of schoolbank doorgaan. En net zoals Limp Bizkit wilden ze een extra mysterieuze sfeer creëren volgens de woordvoerder van de platenmaatschappij.

Krantenartikelen
LANDGRAAF
Zaterdag: Win je bij Kink FM voor een slordige vijfhonderd euro aan festivalkaarten, kun je je grote idool Heather Nova nog niet zien. Wat een ellende zeg. De uit Heerlen afkomstige Febe Kok staat op haar zeventiende verjaardag te huilen voor het hek dat toegang verschaft tot de eerste ring van Pinkpop, en dat betekent helemaal vooraan staan. De security is onverbiddelijk. Er mag niemand meer naar binnen.
Het nieuwe toelatingssysteem werkt niet naar behoren. De bedoeling is dat de ware fans zich aan een poort melden. Een paar duizend van hen mogen naar binnen, waarna de deur op slot gaat. De rest moet vanaf grotere afstand toekijken, vanaf de tweede ring zeg maar. De maatregel is genomen om te voorkomen dat fans vooraan tegen het hekwerk worden platgedrukt door achterop stormende fans.
Prima, maar nogal wat mensen verlaten zaterdagavond vroegtijdig de arena, zonder dat een verse groep naar binnen mag. Dat leidt tot irritatie bij wachtende fans en tot tranen dus bij Febe Kok. Na tussenkomst van de opperbaas gaat de poort alsnog open en kan Febe tijdens het laatste half uurtje Heather Nova haar tranen laten opdrogen.
Beoordeling: Popmuziek is niet meer dan een variant op 'Ik zag twee beertjes broodjes smeren'. Een telkens herhaalde melodie, met af en toe nieuwe woorden. Het schiet me te binnen bij Groove Armada, een tot band uitgebreid dance-duo uit Londen. Waar ze goed in zijn doen ze te weinig: de tent op stelten zetten.
Wel af: After Forever, een Limburgse gothic-metalband. Wat een energie straalt er van het podium af. En zangeres Floor Jansen is gewoon een wereldtractatie. Slammen doet ze, een variant op het aloude headbangen: voorover buigen en dan het hoofd snel in het rondte draaien.
Supergroover, ook uit Limburg, kan de mix van gitaarrock en drum 'n' bass niet laten overslaan op het publiek. Moeten ze hun liedjes maar inkorten. Muurbloempje Heather Nova vertoont verwelkingsverschijnselen, Bush blijft altijd de pech hebben dat Nirvana er eerder was, en zanger/predikant Ed Kowalczyck van Live zal nimmer het aura van Michael Stipe van REM evenaren. Iemand zegt: "De vervelendste bands hebben we meteen gehad.' Geen woord van gelogen.
Dagcijfer 5,5.

Teveel herhaling op feestend Pinkpop
Zondag:
Wat een gemopper in de wei. Mensen hebben zaterdag twee uur moeten wachten voor een polsbandje om binnen te mogen. Maar ze gaan wel zonder klagen drie kwartier in de rij staan voor een foeilelijke roze Pinkpoppet. En betalen er nog drie euro voor ook! Dan lopen er gelukkig originelere types rond. De incidentele hanenkam, een vrolijk t-shirt ('Barbie is a slut' en 'Geniet, maar drink met Maarten') en ene Joep Manders uit Schaijk van het Mari Stunt Teem.
Hij draagt een flitsende helm, dito motorbril en Batman-outfit. "We zijn met ons drieën hier. Klimmen op elkaar, vliegen wat rond en eten af en toe een loempia, zoals u kunt zien.' Trouwens, niemand die een compliment maakt over het geweldige plas- en poepgebeuren. Open riooltoestanden à la Calcutta zijn passé. Hulde voor Jan Smeets en de Baarlose bouwcrew!
Beoordeling: Het publiek springt vroeg op de dag op de Zeeuwse klei en de Haagse hopjes van respectievelijk Racoon (perfecte powerpop) en Di-Rect (onrijpe punkpop). De 50-jarige moeders van de Haagse post-pubers voelen zich weer jong: Toke (moeder van gitarist Spike) en Bobby (van drummer Jamie Westland). "Mooi liedje, vindt u niet?' Wat een verschil met Super Furry Animals. De Engelse arty-fröbelband speelt, geplaagd door technische problemen, eerst de tent half leeg om toch grandioos te eindigen. Lamb klinkt zoals de groepsnaam: met een mekkerende zangeres.(o ja heb jij verstand van jonge schapen dan? -Opm door Jules-)
Rapper Def P. en de Beatbusters zetten de avondparty in met hun vrolijke dansbare mix van ska en hiphop. Daarna is het kiezen tussen lome dance van Zero 7 of de vurige folkpunk van Dropkick Murphys. Fans in kilten geven de doorslag. Stel je voor, The Pogues met elektrische gitaren of Heideroosjes en Rowwen Hèze samen op een podium, met doedelzak! Faithless doet er niet meer toe. (volgens mij kan je volgend jaar beter thuisblijven)
Dagcijfer: 6.

Maandag
De balans tussen optimale veiligheid en relaxte sfeer lijkt gevonden. Geen opgefokte security, weinig criminaliteit. Jan Smeets meldt dat er gratis drinkwater is op deze warme slotdag. Love and Peace. Een vlag met de boodschap 'Groen is Leven'. Medewerkers van het nieuwe dancefestival Lovefiels delen bloemen uit. En met zijn allen bellen blazen! De happening voor velen is Bungi Fun, een (verlichte) kooi die voor vijf euro per persoon zestig meter omhoog wordt getakeld. Wat je dan ziet? Heel ver, en beneden vooral die foeilelijke roze petjes. Maar wel mooi voor een foto als aandenken. Femke Roks (24) uit Ulestraten verkoopt wel duizend ijsjes voor scoutinggroep Don Bosco. Sympathie voelt de wei voor degene die er ongezien met de reuzenballon van Rammstein vandoor is gegaan.
Beoordeling: Darryl Ann en Jewel krijgen Pinkpop een beetje wakker. De Amerikaanse - wist je dat ze kan jodelen? - staat met gebroken rib op het podium, als gevolg van een val van haar paard. Kort rafelig spijkerrokje, t-shirt dat veel buik laat zien en een paar ruige riemen nonchalant om de heupen. Wij vinden: Britney Spears voor wat oudere meisjes. Voor gitaarrock is er Black Rebel Motorcycle Club, ofwel Status Quo door de modder getrokken. Publiekslieveling Dinand van Kane zingt nog altijd met een kroket in de mond, reden om vroegtijdig Gomez op te zoeken, en weer snel te vertrekken. Nee, Engeland bakt er weinig van, of het moet Muse zijn. Klassiek pianospel, in combinatie met hoog gekrijs en extreem harde gitaren. Het publiek gilt net zo hard als de sirene op het podium. De vrolijk-gekke souldiva Macy Gray, gestoken in roze bloes en met dito pruik op, zet de finale in gang. Als de zon om het hoekje van het noordpodium komt, zet ze het dansend publiek aan tot een vederlichte stripact. Lenny Kravitz mag op plaat tegenwoordig een versleten indruk maken, op het podium knalt de donkere rocker ouderwets met een best of-show.

Na System of A Down (eindelijk nu-metal die ertoe doet en massaal meegebruld door de jonge horde fans) sluit Rammstein af, een Duitse metalband voor wie de vorm minstens zo belangrijk is dan de inhoud. Dat levert spektakel op (lichtshow, vuurwerk), maar maakt popmuziek ook erg plat. De vijfde act vandaag op het hoofdpodium trouwens die op herhaling komt. En dat is echt teveel van het goede.
Dagcijfer: 6,5.
(Bron: Dagblad De Limburger 21 mei 2002 door Bart Ebisch)

Backstage:
Drie dagen bier, zweet en modder voor iedereen en drie dagen snoeren, podiumangst en microfoons voor mij in het bijzonder. Ja lieve mensen, het festivalseizoen is weer begonnen! Voor de 34e keer voor iedereen en de 7e keer voor mij in het bijzonder de duimtoppen omhoog voor Pinkpop.
Jammer dat het not done is om backstage-belevenissen publiekelijk te vertellen. Anders kon ik je laten weten dat die gasten van de relirock groep POD niet zo heilig zijn als de EO graag gelooft. Ze kunnen hun naam beter veranderen in POT, naar hun favoriete goedje. Ook heeft No Doubt-zangeres Gwen Stefani helemaal niet zulke grote tieten als in de clip (ze was mee met haar vriendje Gavin Rossdale van Bush) en wilde Jewel per taxi van haar kleedruimte naar het podium worden gereden. Nou weet ik wel dat ze moeilijk loopt omdat ze van haar paard gevallen is, maar met dezelfde afstand van taxi naar kleedruimte had ze helemaal geen moeite. Ze is niet alleen van haar paard af gevallen, maar er ook over getild.
Jammer ook dat ik niet mag vertellen dat meneer Kravitz wel een hele band (groep) had meegenomen, maar vooral veel van een band (tape) liet horen. Toch klaag ik niet over deze womanizer. Hij plukte een druif van mijn tros af, toen ik achter de coulissen mijn duivelspak voor op het podium aan het uitpakken was. Daar plukte ik later zelf (bij de vrouwen) de vruchten van. En dat Macy Gray drugs gebruikt mag geen nieuws zijn, maar dat ze ongeveer net zoveel geestverruimends bij zich had als Rammstein vuurwerk, twee vrachtwagens vol, verklaarde haar opvallende stem.

Overigens was Rammstein niet zoveel meer dan dat vuurwerk. Zelfs de Zangeres Zonder Naam had, in levendiger tijden, met deze special effects de slotact kunnen verzorgen. Maar zij laat de rillingen niet over mijn rug lopen, want zij krijgt 60 duizend man niet zo ver dat ze met hun rechterhand omhoog op Duitse klanken staan te springen. Ik weet wel dat Rammstein hele lieve teksten heeft, maar op Pinkpop doen ze natuurlijk niet aan nasynchronisatie, waardoor het optreden meer weg had van nazichronisatie.

Maar het is not done om backstage-belevenissen te vertellen. Dus kan ik beter opschrijven hoe de gemiddelde bezoeker Pinkpop ervaren heeft. Als goed gebakken vlees: niet rare (de line up was niet erg vernieuwend), niet medium (voor het eerst drie dagen hoofdpodium), maar well done.
(Bron: column Giel Beelen Starters, 31 mei 2002, nummer 10)

'Lief' Pinkpoppubliek brengt Woodstock-sfeer terug Lees hier het tegenovergestelde
 'Lief' Pinkpoppubliek brengt Woodstock-sfeer terug LANDGRAAF (Foto ANP) - Bij de eerste editie 33 jaar geleden was het nog vrijheid en blijheid op Pinkpop. Anno 2002 vermaken jongeren en oudere jongeren zich nog steeds prima met de vele bands, maar zijn de omstandigheden behoorlijk veranderd.
Ook het festival in het Zuid-Limburgse Landgraaf is niet ontsnapt aan de veiligheidstrend in de samenleving. Gevolg: ,,Het Woodstock-gevoel is weg'', aldus Pinkpop-organisator Jan Smeets zondagavond. Een dag later zwakte Smeets, geschrokken door de reacties op zijn eerdere conclusie, deze bewering af in zijn afsluitende praatje. ,,Dit lieve publiek heeft het Woodstock-gevoel weer teruggebracht. Oudere mensen vinden wel dat het te strak is geregeld. Zij willen het liefste met een gevulde koelbox naar binnen.''
Op organisatorisch gebied geldt Pinkpop als een voorbeeld voor andere grootschalige popfestivals. Smeets: ,,Ik krijg veel complimenten van collega's van andere Europese festivals. Ze vinden dat het hier zo goed en strak geregeld is. Maar vroeger creëerden we een echte fantasy-wereld. Nu kan dat niet meer. We hebben de maatschappij binnengelaten, en dat betreur ik. Maar het is wel nodig''. De keerzijde van de medaille bestaat uit strenge toegangscontroles en een klein legertje van beveiligingsbeambten en brandweerlieden op het festivalterrein en op de campings.
Rammstein
De keuze voor de Duitse showmetalband Rammstein als afsluitende act, bleek maandagavond een schot in roos. Zanger Till Lindemann en zijn companen vermaakten de massa met aan het gezicht bevestigde vuurwerpers, vuurwerk, vlam vattende microfoons en overjassen, liters nep-sperma spuitende voorbinddildo's en een hecht rookgordijn dat het publiek in werd geblazen. De uit de voormalige DDR afkomstige band heeft overduidelijk een fascinatie met vuur en spektakel.
Qua programma was er dit jaar het nodige aangepast. Pinkpopbaas Jan Smeets had ervoor gekozen om de bands meer te spreiden over het festivalweekeinde. Zo stonden de Amerikaanse publiekstrekkers Live en Heather Nova zaterdagavond al op het podium. Op zondag, de tweede festivaldag, maakte de Britse danceformatie Faithless haar status als festivaltopper opnieuw waar. Op hits als We Come One en Insomnia sloeg de menigte massaal aan het dansen.
Het zwaartepunt lag ondanks de keuze voor meer spreiding toch weer op de slotdag maandag.

Lenny Kravitz bleek een solide festivalact (foto ANP)

Hij kreeg het publiek met zich mee dankzij een gloedvol gespeelde set, waarbij hij aantoonde ook maar een mens te zijn door de verkeerde toon aan te slaan, even te stoppen, om vervolgens opnieuw te beginnen aan de akoestische versie van zijn laatst uitgebrachte liedje. Naast Rammstein en Kravitz vermaakten bands en artiesten als Muse, Jewel, Kane en Macy Gray het publiek op de laatste Pinkpopdag.
(Bron: Deventer Dagblad )

Vuurwerk met Rammstein als afsluiting Pinkpop
Landgraaf - Jeugdige fans van snoeiharde nu-metal en uitgelaten danceliefhebbers zorgden afgelopen Pinksterweekeinde in Landgraaf voor een van de vredigste Pinkpopedities ooit. De strenge controles aan de ingang en de vredelievende instelling van de 65.000 bezoekers hielpen daarbij ongetwijfeld een handje.
De vijfhonderd agenten die de politie achter de hand hield, inclusief Mobiele Eenheid, hoefden nauwelijks in actie te komen. De politie hield een tiental bezoekers aan voor diefstal uit tenten en auto's en illegaal drugsbezit. De eigen ordedienst van Pinkpop droeg enkele meisjes over aan de politie wegens het bezit van busjes traangas.
Hoe welopgevoed het publiek inmiddels is, blijkt wel uit het recordaantal van een half miljoen opgehaalde drinkbekers. Al zal hier de Nederlandse zuinigheid ook een rol spelen. Bij inlevering van honderd lege bekers kon de bezoeker vijf euro in zijn zak steken, goed voor drie consumptiebonnen.

Met 50.000 campingbezoekers, 15.000 meer dan vorig jaar, is Pinkpop steeds meer een volwaardig driedaags festival. Dat werd nog eens versterkt door het spreiden van meer hoofdacts over het festivalweekeinde. Publiekstrekkers Live en Heather Nova stonden zaterdagavond al op het podium. Dat zijn acts die tijdens eerdere jaargangen gereserveerd werden voor de maandag. En dancetopper Faithless veranderde zondag het festivalterrein in een deinende houseparty.

Muzikaal ontpopte het festival zich als een treffen tussen dance en heftige nu-metal. Die tegenstelling bleek in de praktijk vaak wonderwel te werken. In de praktijk is het maar een kleine stap van de vrolijke folkpunk van de Dropkick Murphys naar de housebeats van Faithless.
Toch had de organisatie voor de maandag nog flink wat toppers achter de hand gehouden. Behoudende acts als Jewel, Lenny Kravitz en het Nederlandse Kane deden wat ervan verwacht werd, maar ook niet veel meer. Al veerde menigeen op toen de kort voor Pinkpop van een paard gevallen Jewel er op los begon te jodelen.

Na de brave meisjespop van Jewel bleek de ruige rock van het veel onbekendere Black Motor Cycle Club een welkome oppepper. Doordat er weer vaak bands tegelijkertijd speelden koos iedereen weer zijn eigen favorieten uit. Vaak viel dat niet mee. Kiezen uit de gevoelige Britpop van Starsailor of de onderhoudende nu-soul van Macy Gray behoren tot de dilemma's van de moderne festivalganger.
Hoewel er ook voor de meest verwende muziekliefhebber het nodige te genieten viel, bevatte de 33ste editie ook enkele missers. Van Di-rect en Alien Ant Farm zul je na Pinkpop niet veel meer vernemen. En de weirde Britpop van Super Furry Animals, op cd o zo onderhoudend, kon live nauwelijks boeien.

Verder speelde de organisatie soms wel erg op zeker met artiesten als Live, Kane, Lenny Kravitz en Faithless, die nooit stuk kunnen bij het Pinkpoppubliek. Maar een festivalorganisatie die anderhalve maand van tevoren het bordje uitverkocht voor de deur kan hangen heeft altijd gelijk. Menige festivalorganisator in binnen- en buitenland zal met afgunst naar Pinkpopbaas Jan Smeets kijken. Hij beschikt met hulp van Mojo over een festival dat erg hot is bij de jeugd. De gemiddelde leeftijd is achttien jaar. Er waren zelfs maffe Duitsers die driehonderd euro over hadden voor een Pinkpopkaartje.

Het affiche, met een mix van gevestigde namen, dance en veel nu-metal, spreekt blijkbaar veel jongeren aan. Vooral de nu-metalstroming zorgde voor het nodige vuurwerk.
Alle aandacht ging vooral uit naar de maandag met twee metalacts - het Amerikaanse System Of A Down en Rammstein uit Duitsland - als afsluiters. Alleen al het aantal festivalgasten dat in een T- shirt van een van de twee bands liep, was ontelbaar. De kleding van Rammstein verkocht veruit het beste.

Vlag gepikt
De populariteit van de Duitse groep kende geen grenzen. Een reusachtige ballon in de vorm van een zeppelin met daaronder een grote promotievlag (waarde 2000 euro) van de groep werd zondagnacht gestolen. De groep zelf geeft inmiddels ook blijk van de nodige sterallures. De show van de band mocht niet gefilmd worden door de NPS.
Zaterdag begon het festival echter ook meteen knallend met een van de nieuwkomers in het genre, P.O.D., die zijn best deed om het publiek te behagen. En dat lukte, ondanks de wat hese stem van de zanger, door de constante interactie met het publiek - iets wat veel bands vergeten waren. Alien Ant Farm, die band die Michael Jackson weer even beroemd maakte, kon die lijn echter niet doorzetten.
Crowdsurfen is sinds vorig jaar uit den boze, maar toch waren er weer diverse jongeren te bekennen die zich waagden aan een reisje over de hoofden van het publiek. Op het podium bij de gothicmetalband After Forever moest een eenzaam dansende dronkaard hardhandig worden verwijderd.
Desondanks waren het uitzonderingen op de regel. Het publiek amuseerde zich meer met het uithalen van legale stunts zoals het bouwen van een menselijke toren of de acrobaat spelen.

Het Duitse Rammstein mocht met een spectaculaire show het oudste festival van Nederland afsluiten. Het Duitse paradepaardje zorgde zoals altijd voor vuurwerk. Zowel letterlijk als figuurlijk.
(Bron: Rotterdams Dagblad 21 mei 2002)

Hier een ander bericht over Woodstock perikelen...Wat is er nu waar?
'Woodstock-sfeer is weg op Pinkpop'
LANDGRAAF - Veel veiligheidsmensen op het festivalterrein, strenge toegangscontroles en met een koelbox kom je ook niet binnen. ,,Het Woodstock-gevoel is weg'', concludeert Pinkpop-baas Jan Smeets zondag tijdens de tweede dag van zijn evenement. Pinkpop heeft dit pinksterweekeinde voor de 33e keer plaats in het Limburgse Landgraaf. Smeets: ,,Ik krijg veel complimenten van collega's van andere Europese festivals. Ze vinden dat het hier zo goed en strak geregeld is. Maar vroeger creëerden we een echte fantasy-wereld. Nu kan dat niet meer. We hebben de maatschappij in onze fantasy-wereld binnengelaten, en dat betreur ik. Maar het is wel nodig.''
Volgens de Pinkpop-directeur ligt de gemiddelde leeftijd van de bezoekers dit jaar rond de achttien jaar. ,,Die hebben dat Woodstock-gevoel nooit gekend. Maar oudere mensen vinden wel dat het te strak is geregeld. Zij willen het liefste met een gevulde koelbox naar binnen.''

De 33e editie begon zaterdag. Inmiddels hebben bands als Lamb, Live, Dropkick Murphy's, Def P & the Beatbusters en Di-rect al opgetreden. De zondagavond wordt afgesloten door de Britse danceformatie Faithless. Op het terrein bevinden zich nu zo'n 48.000 mensen. Op pinkstermaandag, de traditionele hoofddag van Pinkpop, zullen er 60.000 liefhebbers zijn.
Smeets meldt dat er tot dusver geen grote problemen zijn. ,,Het is een ongelooflijk lief publiek. Het is aandoenlijk om te zien hoe de mensen op de camping je aanspreken. Ze gaan vreedzaam met elkaar om, ondanks al die toestanden in de wereld. Het kan dus toch.'' ANP.
(Bron: De Gelderlander 21 mei 2002)

33ste Pinkpop was vredig en volwaardig.
LANDGRAAF - Pinkpop is steeds meer een volwaardig driedaags festival geworden. Een treffen tussen tussen dance en heftige nu-metal. Een tegenstelling die het afgelopen pinksterweekeinde wonderwel werkte.

Jeugdige fans van snoeiharde nu-metal en uitgelaten danceliefhebbers zorgden afgelopen pinksterweekeinde in Landgraaf voor een van de vredigste Pinkpopedities ooit. De strenge controles aan de ingang en de vredelievende instelling van de 65.000 bezoekers hielpen daarbij ongetwijfeld een handje.
De vijfhonderd agenten die de politie achter de hand hield, inclusief mobiele eenheid, hoefden nauwelijks in actie te komen. De politie hield een tiental bezoekers aan voor diefstal uit tenten en auto's en illegaal drugsbezit.
Zanger Til Linderman van de Duitse band Rammstein, de slotact van Pinkpop. - Foto: ANP De eigen ordedienst van Pinkpop droeg enkele meisjes over aan de politie wegens het bezit van busjes traangas.
Hoe welopgevoed het publiek inmiddels is, blijkt wel uit het recordaantal van een half miljoen opgehaalde drinkbekers. Al zal hier de Nederlandse zuinigheid ook een rol spelen. Bij inlevering van honderd lege bekers kon de bezoeker vijf euro in zijn zak steken, goed voor drie consumptiebonnen.
Met 50.000 campingbezoekers, 15.000 meer dan vorig jaar, is Pinkpop steeds meer een volwaardig driedaags festival. Dat werd nog eens versterkt door het spreiden van meer hoofdacts over het festivalweekeinde. Publiekstrekkers Live en Heather Nova stonden zaterdagavond al op het podium. Dat zijn acts die tijdens eerdere jaargangen gereserveerd werden voor de maandag. En dancetopper Faithless veranderde zondag het festivalterrein in een deinende houseparty. Muzikaal ontpopte het festival zich als een treffen tussen dance en heftige nu-metal. Die tegenstellingen bleken in de praktijk vaak wonderwel te werken. In de praktijk is het maar een kleine stap van de vrolijke folkpunk van de Dropkick Murphys naar de housebeats van Faithless.

Toch had de organisatie voor de maandag nog flink wat toppers achter de hand gehouden.
Behoudende acts als Jewel, Lenny Kravitz en het Nederlandse Kane deden wat ervan verwacht werd, maar ook niet veel meer. Na de brave meisjespop van Jewel bleek de ruige rock van het veel onbekendere Black Motor Cycle Club een welkome oppepper. Het Duitse Rammstein mocht met een spectaculaire show de 33ste editie van het oudste festival van Nederland afsluiten.
(Bron: De Gelderlander 21 mei 2002 Door onze verslaggever)

Verstand op nul en gaan
Blèren bij het podium: 'Het is geweldig'.(Foto ANP) Dinsdag 21 mei 2002 - Luieren in de zon, met koelboxen sjoelen in de regen, dansen bij Lenny Kravitz, blowen, meeblèren met Live, maar vooral wachten. Metersdikke rijen lang. Welkom op Pinkpop 2002. "Het is het allemaal waard."
Hordes mensen sjouwen zaterdag in de miezerige regen met tenten, klapstoelen, treetjes bier en andere ballast. Het duurt dan ook niet lang of de campings A, B , C en D zitten tjokvol. Het reserveweiland van Jan Smeets, camping E, moet zoals verwacht open om alle festivalgangers een nachtelijk verblijf te bieden. Weer een veld, nog eens goed voor 10.000 kampeerders. Hutje mutje, zonder douche, maar met toilet. Nou ja, schijtflats in de Landgraafse volksmond.

'Echt ranzig'

Bart Baartmans (23) uit Welberg baalt er goed van. "Nergens, maar dan ook nergens, is een enigszins redelijke wc te vinden. Het is echt ranzig hier. Hangen heeft gewoon geen zin, net zomin als de boel ophouden. En dan ben ik nog een jongen." Ergernis twee is de organisatie bij de hoofdingang van het festivalterrein van Megaland. "Megaklote", weet Debby Elsakkers (19) uit Steenbergen. "We hebben meer in de rij gestaan dan dat we binnen zijn geweest. Bij de camping, voor je polsbandje, bij de entree, bij de catering. Het lijkt de Efteling wel." Rick Oostdijk uit Axel heeft door de drukte bij de ingang net het optreden van Racoon gemist. "Die schade valt wel mee hoor. Je kunt hier genoeg goeie muziek meepakken. Zaterdag was top, zondag relaxed en vandaag (maandag) gaan we voor de volle mep. Het leuke is, ook al zijn er nog veel mensen en moet je soms lang wachten, dat iedereen rustig is. Je rookt een joint, je kijkt wat rond, Perfect toch."

En er valt veel te kijken op Pinkpop. T-shirts met kreten als Hé trut, je ziet toch dat ik zit te zuipen of Don't be afraid to be different, halen het niet bij Hé Pim, doe de groeten aan Herman. En die met zijn pinkhaar, of welke neonkleur dan ook, nog niet genoeg opvalt, heeft altijd nog Pink Panthers, heliumballonnen of ouderwetse vlaggen als herkenningspunt in de lucht. "We hebben Zundert ook al zien lopen", weet Kees Hoogendijk(20) uit Etten-Leur . "De vlag met aardbeien zei ons genoeg."
Kees is samen met Koen Bastiaansen uit Rijsbergen(21) voor het eerst op Pinkpop. Ziji hadden verwacht dat ze op en neer van concert naar tent konden wandelen. "Dat kun je wel shaken met die rijen voor de controles."
Wat de muziek betreft, heeft Koen nog steeds kippenvel van het optreden van Live, dat gepaard ging met een enorme lichtjeszee van aanstekers. "Heather Nova was echt niks. Ik zie heel erg uit naar Rammstein."
Judith Lanting (20) uit Terneuzen wilde eigenlijk alleen met haar vriendje Rory Curran (20) uit Axel naar het festival. "Uiteindelijk zijn we hier met een hele groep. Het is geweldig." Rory, die de Zeeuws-Vlaamse delegatie bij elkaar bracht: "We wilden dit al zo lang. Dit jaar was de deal dat of we nu met een groep of alleen zouden gaan. we móesten." De ploeg heeft een uur en drie kwartier in de auto doorgebracht naar Limburg. "Met Pinkpop houd je je even niet aan de snelheid."
De Zeeuws-Vlamingen zijn het erover eens. Ze gaan voor Live, Rammstein en Faithless. "Dan moet je ons eens zien. Ook al staan we ergens halverwege, we gaan helemaal uit ons dak. We zijn toch met de dames op stap en die staan liever niet helemaal vooraan tussen de beukende kerels. Maar zo is het ook leuk."

'Zo goed, man'

Martine van de Bilt (20) uit Sluiskil staat, net als de groep uit Steenbergen, op camping B. Het is er lekker druk. "Ik wilde al drie jaar, maar ik had telkens tentamens." Angelo van Dorsselaer uit Axel (26) kan maar over één optreden praten: Bush. "Veel oude hits, zoals Everything zen en Glycerine. Je kon het gewoon zien aan die vent. Hij vond het geweldig en wij genoten. Zo goed, man."
Sander Koenraad (22) uit Steenbergen vindt kamperen maar niets. "Ik heb 86 keer mijn nek gebroken over scheerlijnen. Helemaal na afloop van het feest in de campingtent. Wat was het daar warm, zeg. En iedereen padje af. Ik ben zelf het padje nog niet opgeweest op Pinkpop." Of hij last heeft van mensen? "Als het te druk wordt, laat je toch gewoon een scheet." Arjan Baselier (22) uit Welberg heeft uit voorzorg maar een paar dagen extra vrijgenomen. "Dit is verstand op nul en gaan. Of dan alles is toegestaan? Nee wij blowen, slikken of snuiven niet. Wij zijn gezond. Wij zuipen." Voor Annemiek Raats (18) uit Steenbergen is haar eerste popfestival in één zin samen te vatten: "Ontiegelijk hard en groot."
(Bron: BN/De Stem 21 mei 2002 Door Marieke Boerefijn)

Column: Pinkpop?

Dinsdag 21 mei 2002 - Het festivalseizoen is weer begonnen! Tot je knieën in de blubber, plastic glas pils in je hand, zuipen tot je erbij neervalt en af en toe nog naar een leuk bandje kijken ook. Jarenlang reisde ik met Pinksteren af naar Dynamo Open Air in Eindhoven.

Dát was een festival. We kampeerden met tienduizenden andere punks en metalheads aan een kanaaltje. Na twee dagen dreven de drollen langs je tent. En daartussen dreven lallende Duitsers, die de hele nacht doorzopen en 's ochtends met de yell Da kommt der Eiermann' te water stortten. Drie dagen vol chaos en gezelligheid, death metal en veel, heel veel drank. Van Pinkpop moesten wij niks hebben. Daar speelden niet alleen mainstream pokkebands, ook het volk dat er kwam stond ons niet aan. Van die rechtenstudentjes die één keer per jaar een raar hoedje op zetten om ook even 'alternatief' te zijn.
Helaas zijn de media gek op dit soort wannabe-alto's. Pinkpop werd doodgeknuffeld door de nationale televisie. Dynamo, met al die enge mensen, werd vrijwel genegeerd. En zo ontging het de rest van Nederland in 1996 dat Dynamo 118 duizend bezoekers trok, véél meer dan er ooit op Pinkpop waren. En helaas véél meer dan er in Eindhoven welkom waren. Dynamo moest inkrimpen ('97), raakte zijn terrein kwijt ('98) en is sindsdien vergeefs op zoek geweest naar een gemeente die een stuk of zestigduizend metalgekken een paar dagen per jaar onderdak wil bieden.
Terwijl heel Nederland dit weekend voor de tigste keer getuige was van het zogenaamde Pinkpop-festijn, droomde ik van de hoogtijdagen van míjn festival. En van die voorbijdrijvende Duitsers en drollen.
(Bron: BN/De Stem 21 mei 2002 Door Bas Kock)

Hot Pinkpop speelt op zeker
Dinsdag 21 mei 2002 - Hoewel er ook voor de meest verwende muziekliefhebber bij Pinkpop het nodige te genieten viel, bevatte de 33ste editie ook enkele missers. Van Di-rect en Alien Ant Farm zul je na Pinkpop niet veel meer vernemen. En de weirde Britpop van Super Furry Animals, op cd o zo onderhoudend, kon live nauwelijks boeien.

Verder speelde de organisatie soms wel erg op zeker met artiesten als Live, Kane, Jewel, Lenny Kravitz en Faithless, die nooit stuk kunnen bij het Pinkpoppubliek. Maar een festivalorganisatie die anderhalve maand van tevoren het bordje uitverkocht voor de deur kan hangen heeft altijd gelijk.
Menige festivalorganisator in binnen- en buitenland zal met afgunst naar Pinkpopbaas Jan Smeets kijken. Hij beschikt met hulp van Mojo over een festival dat erg hot is bij de jeugd. De gemiddelde leeftijd is achttien jaar. Er waren zelfs maffe Duitsers die driehonderd euro over hadden voor een Pinkpopkaartje.
Het affiche, met een mix van gevestigde namen, dance en veel nu-metal, spreekt blijkbaar veel jongeren aan. Vooral de nu-metalstroming zorgde voor het nodige vuurwerk. Alle aandacht ging vooral uit naar de maandag met twee metalacts (het Amerikaanse System of a down en Rammstein uit Duitsland) als afsluiters. Alleen al het aantal festivalgasten dat in een T-shirt van een van de twee bands liep, was ontelbaar. De kleding van Rammstein verkocht veruit het beste. De populariteit van de Duitse groep kende geen grenzen. Een reusachtige ballon in de vorm van een zeppelin met daaronder een grote promotievlag van de groep werd zondagnacht gestolen. De groep zelf geeft inmiddels ook blijk van de nodige sterallures. De show van de band mocht niet gefilmd worden door de NPS.

Zaterdag begon het festival echter ook meteen knallend met een van de nieuwkomers in het genre, P.O.D., die zijn best deed om het publiek te behagen. En dat lukte, ondanks de wat hese stem van de zanger, door de constante interactie met het publiek (iets wat veel bands vergeten waren). Alien Ant Farm, die band die Michael Jackson weer even beroemd maakte, kon die lijn echter niet doorzetten.

Geen nu-metal, maar ook thuishorend in het rijtje van harde muziek, is After Forever. De Limburgse afvaardiging speelde zaterdag een bijzonder geslaagd thuiswedstrijdje. De gothicmetal van de band uit Reuver kwam uitstekend tot zijn recht in de kleine, intieme 3FM-tent.
Crowdsurfen is sinds vorig jaar uit den boze, maar toch waren er weer diverse jongeren te bekennen die zich waagden aan een reisje over de hoofden van het publiek. Op het podium bij de gothicmetalband After Forever moest een eenzaam dansende dronkaard hardhandig worden verwijderd.
Desondanks waren het uitzonderingen op de regel. Het publiek amuseerde zich meer met het uithalen van legale stunts zoals het bouwen van een menselijke toren of acrobaat spelen.
(Bron: BN/De Stem 21 mei 2002)

Vrouwenurinoir tegen lang wachten
Den Haag: Een speciaal voor vrouwen ontwikkeld mobiel urinoir moet in de toekomst een einde maken aan de ellenlange rijen wachtenden voor het damestoilet bij grote evenementen.
Bij Pinkpop wordt dit weekeinde een eerste test gehouden met de WC 3. Daarin kunnen tegelijkertijd vier vrouwen met behulp van een kartonnen plastuit op één vierkante meter staand plassen.
De WC 3 is een vrouwelijke variant op het plaskruis, waar vier mannen gelijktijdig, maar toch gescheiden, staand hun kleine boodschap kwijt kunnen. Het plaskruis voor heren wordt al sinds een paar jaar gebruikt bij evenementen in de buitenlucht waar veel publiek op afkomt.
Ook het vrouwelijke plaskruis kan op plaatsen waar geen rioolaansluiting is. De WC 3 heeft een capaciteit voor 1500 'plasbeurten'. "Het vrouwelijke model is wel enigszins aangepast, omdat vrouwen anders staan dan mannen bij het plassen. Verder heeft de WC 3 deurtjes om de vrouwen een beetje privacy te geven", vertelt ontwerpster Moon Zijp. De plastuit - bekend onder de naam P-mate - werd twee jaar geleden eveneens door Zijp op de markt gebracht. Zij ergerde zich aan de lange rijen voor damestoiletten, de viezigheid en de schaarste aan toiletvoorzieningen voor vrouwen in het algemeen.
Inmiddels zijn er al meer dan een miljoen P-mates geproduceerd en worden de plaskartonnen geëxporteerd naar onder meer Canada, Zwitserland, Finland en de Verenigde Staten. Indien de test met de WC 3 bij Pinkpop goed verloopt, wordt het mobiele urinoir mogelijk vaker ingezet.
(Bron: Haagse Courrant 21 mei 2002).

Pinkpop kijkt terug op de eigen historie...
Bij de 33ste aflevering van Pinkpop was er veel beveiliging en volgens organisator Jan Smeets leek het 'Woodstock-gevoel' uit de late jaren '60 verdwenen, maar later zei hij: ,,Dit lieve publiek heeft het weer teruggebracht.''

LANDGRAAF, 21 MEI. De Pinkpop-geest is vaardig geworden over Macy Gray. Zelfs de fanatiekste festivalgangers liepen er het afgelopen pinksterweekeinde tijdens het festival in het Limburgse Landgraaf nog niet bij zoals zij: met een roze blouse, een roze bril en een fikse, nog veel rozere pruik op het hoofd. Ook haar twee achtergrondzangeressen dragen zo'n hoofdbedekking, in een aanzienlijk kleinere maat. Macy Gray was niet alleen in dat opzicht een van de meer kleurrijke artiesten op dit Pinkpop-festival, waar zoals gewoonlijk blanke rock overheerst. De 'nu soul' van deze eigenzinnige zangeres is geen genre waarmee je op Pinkpop wordt doodgegooid, maar als haar gruizige stem met verve door de elastieken grooves glijdt laat het publiek zich graag meevoeren. Ook de meest murwgebeukte festivalganger ziet de boel weer door net zo'n roze bril als Macy op haar neus heeft.

Macy Gray was een welkome afwisseling in een programma dat weer behoorlijk voorspelbaar uitviel. Was er zaterdag en zondag, in de aanloopfase, af en toe wat hiphop en dance te zien, gisteren, met 65.000 bezoekers de belangrijkste dag, ontbraken die genres volkomen. In plaats daarvan is Pinkpop zijn eigen geschiedenis aan het recyclen en grondig ook: de tien bands die de afgelopen drie dagen op het hoofd- of zuidpodium stonden waren al eens, of meer dan eens, op Pinkpop te zien. Dat gold ook voor een flink deel van de bands op de overige twee podia.

Maar het weer viel reuze mee, zodanig zelfs dat de omstandigheden die Daryll-Ann bezong in Summerdaze mooi samenvielen met de werkelijkheid. De groep koos zelfs voor een publiek van duizenden voor de rustiger liedjes uit het aangenaam melodieuze repertoire, wat aan het begin van een lange festivaldag niet slecht uitkwam. Ook de reggae van Morgan Heritage kleurde fraai bij het zonnetje, waarmee deze New Yorkse groep onverwacht veel bijval genereerde. Morgan Heritage is niet de spannendste act in de hedendaagse reggae, maar is, anders dan veel stijlgenoten, wel zo betrouwbaar dat ze er tenminste stonden. Dat was niet de enige keer dat die toepasselijke reggaebeat over het veld klonk. Het Eindhovense Beef schroeft regelmatig het tempo omhoog naar ska en rocksteady en krijgt onverwacht assistentie van rapper Brainpower. De Spaanse Fransman Sergent Garcia lengt reggae aan met salsa en is niet alleen daarom een onvervalst feestbeest. Feest werd het ook bij System Of A Down, de eenzame vertegenwoordiger van de metalscene. Zelfs een kapotte gitaarversterker kon het moreel van deze Armeense Amerikanen niet bederven. Vreemde gilletjes en andere ongebruikelijke opvattingen van zang botsten op harde, hoekige gitaarriffs, waarmee de band binnen het huidige 'nu metal'-aanbod een uitschieter is.

Daarentegen kon Black Rebel Motorcycle Club de hype die deze band onlangs ten deel viel nauwelijks waarmaken. Het is een arrogant overkomend, maar verder wel leuk rockbandje met rhythm and blues-invloeden, meer ook niet. Lenny Kravitz is de ideale Pinkpop-act en niet alleen omdat hij er zo vaak staat. Hij herkauwde een flink deel van de popgeschiedenis, die van hemzelf in het bijzonder, in een routineuze greatest-hits-show. Afsluiter Rammstein was een gouden greep en een ideale festivalafsluiter. Terwijl het Frans en Spaans van Sergent Garcia in de belendende 3 FM-tent verstomt gaf de eerste Duitstalige groep die flink scoort in Amerika het startschot voor een show die reuze knap balanceerde op het randje van de goede smaak. Niet zuinig toegepast vuurwerk versterkte het bombastische, theatrale effect van de Oost-Berlijners, die in het publiek tussen de vlaggen van Friesland en van een Limburgs biermerk zowaar het dundoek van het vroegere Oost-Duitsland zagen wapperen.
Verwijten dat de groep nare ideologieën van vroeger herkauwt gleden af langs deze ruige kermis vol vuur, knallen, slogans,beukende rock, orkestrale samples en uiterst effectief rocktheater.
(Bron: NRC 21 mei 2002 door Jacob Haagsma)

Wil jij je ervaringen en leuke belevenissen op Pinkpop 2002 kwijt, laat 't ons dan weten via